Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta
Sähköposti: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Salattujen sähköpostien lähettäminen: https://sr.edelkey.net/encrypt
Postiosoite: PL 10, 00581 Helsinki
Puhelin: 09 228 5050 (arkisin klo 9-12)
Vakuutuslaitoksen päätökseen tyytymätön voi hakea siihen muutosta eli tehdä valituksen. Päätöksen liitteenä on valitusosoitus, jossa kerrotaan valituksen tekemisestä. Myös nettisivuillamme Muutoksenhakijalle/Valituksen tekeminen on kerrottu tietoa valituksen tekemisestä. Huomaattehan, että valitus tulee toimittaa vakuutuslaitokseen, josta olette päätöksen saaneet, älkää siis lähettäkö valitusta suoraan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan.
Vakuutuslaitoksella on mahdollisuus valituksenne johdosta itseoikaista antamansa päätös. Tällöin vakuutuslaitos antaa asiassa uuden päätöksen eikä asia tule käsittelyyn tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan.
Vakuutuslaitosten toimintaa valvoo Finanssivalvonta ja eduskunnan oikeusasiamies. Vakuutuslaitosten toiminnan yleinen valvonta ei kuulu tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle.
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan tulee pysyä puolueettomana eikä se anna yleistä neuvontaa työtapaturma- ja ammattitautiasioihin. Neuvoa tapaturmavakuutusasioissa voitte kysyä Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta (Fine). Oikeudellisissa asioissa on mahdollista kääntyä oikeusaputoimiston puoleen.
Vakuutuslaitos tutkii valituksenne ja antaa sen johdosta joko uuden päätöksen tai lähettää teille tiedon, että valitus on lähetetty käsiteltäväksi tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Vakuutuslaitoksen tulee toimittaa valitus muutoksenhakulautakunnan käsittelyyn 30 vuorokauden kuluessa valitusajan päättymisestä. Vakuutuslaitos voi poiketa tästä, jos lisäselvityksen hankkiminen sitä edellyttää. Asia on siirrettävä muutoksenhakulautakunnalle kuitenkin viimeistään 60 päivän kuluttua valitusajan päättymisestä. Kun vakuutuslaitos on siirtänyt asian käsiteltäväksi muutoksenhakulautakuntaan, saatte muutoksenhakulautakunnasta kirjeen, jossa kerrotaan käsittelystä ja mm. asianne asianumero muutoksenhakulautakunnassa.
Uusi asiaan vaikuttava selvitys on hyvä lähettää vakuutuslaitokseen, sillä heille tulee antaa mahdollisuus antaa lausunto uuden selvityksenne johdosta. Jos lähetätte lisäselvityksen muutoksenhakulautakuntaan, se toimitetaan muutoksenhakulautakunnastakin aina vakuutuslaitokseen. Vakuutuslaitos lähettää lisäselvitykseen antamansa lausuntonsa teille sekä muutoksenhakulautakunnalle. Uutta selvitystä voi toimittaa koko sen ajan, kun asia on käsittelyssä muutoksenhakulautakunnassa. Huomioittehan kuitenkin, että uuden selvityksen toimittaminen hidastaa käsittelyä, varsinkin käsittelyn loppuvaiheessa, sillä lisäselvitys toimitetaan aina vakuutuslaitokselle, jolla on kaksi viikkoa aikaa antaa asiasta lausuntonsa ja teillä muutoksenhakijana kaksi viikkoa aikaa antaa oma kannanottonne vakuutuslaitoksen lausuntoon.
Lähetyksessä tulee aina olla yhteystietonne eli nimi, osoite, puhelinnumero ja lautakunnan asianumero tai henkilötunnus. Pelkkä nimi ei riitä kohdentamaan saapunutta selvitystä oikealle asialle. Muutoksenhakulautakunnan asianumero on kerrottu kirjeessä, jonka olette saanut, kun asia on tullut vireille muutoksenhakulautakuntaan. Jos olette sähköpostilla lähettämässä arkaluonteista tietoa, esim. lääkärinlausuntoa, käytättehän muutoksenhakulautakunnan yhteystiedot-kohdassa olevaa salattua sähköpostia. Yhteystiedot-kohdasta löydätte myös muut yhteystietomme. Lisäselvitys- ja sähköinen asiointi -kohdasta löydätte myös lisätietoa.
Valmisteluvaiheessa asianne asiakirjat käydään läpi ja niistä mm. tarkistetaan, onko teille annettu tiedoksi kaikki asialla olevat asiakirjat. Tällöin saatetaan huomata asiakirjoissa olevan asiakirjan, josta emme ole varmoja, oletteko saaneet asiakirjan aiemmin tiedoksi. Lähetämme asiakirjan sen takia teille nähtäväksi. Teillä on mahdollisuus antaa ko. asiakirjaan oma kannanottonne, mutta se ei ole pakollista. Muutoksenhakulautakunnalla on siis käytössä muitakin asiakirjoja, joista olette käsityksemme mukaan jo tietoisia (itse toimittamianne tai vakuutuslaitoksen antamia päätöksiä ja lausuntoja), ei vain tätä yhtä, josta kannanottoanne pyydetään.
Asian käsittely tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnassa on kirjallista. Käsittelijämme eivät voi käydä asiaanne läpi puhelimessa vaan teidän tulee aina toimittaa kaikki asiaanne liittyvät tiedot ja kannanottonne kirjallisesti. Puhelimitse saatuja tietoja emme voi käyttää asian käsittelyssä, vaan vain kirjallista selvitystä. Kirjallista selvitystä voi toimittaa sähköpostitse, postitse tai tuomalla lautakunnan kiinteistön aulapalveluun.
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta ei maksa laskuja. Muutoksenhakijan tulee maksaa laskut ja tämän jälkeen toimittaa ne lisäselvityksenä valituksen liitteeksi, jos ne ovat oleellisia käsiteltävänä olevan asian kannalta.
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä noin yhdeksän kuukautta. Yksittäisen asian käsittely voi kestää tätä lyhyemmän tai pidemmän ajan. Asiat käsitellään pääsääntöisesti siinä järjestyksessä, jossa ne ovat saapuneet muutoksenhakulautakuntaan. Asian monimutkaisuus tai se, että asia sisältää runsaasti asiakirjoja tai uutta selvitystä toimitetaan käsittelyn aikana useasti, saattaa pidentää käsittelyaikaa. Päätös lähetetään teille postitse valituksessa tai myöhemmin ilmoittamanne osoitteeseen. Jos olette ottanut käyttöön OmaPostin, päätös tulee sähköisesti kyseiseen palveluun.
Muutoksenhakijan tulee ilmoittaa yhteystiedoissaan olevat muutokset muutoksenhakulautakuntaan, sillä emme saa osoitteen- tai nimenmuutoksesta tietoa väestötietojärjestelmästä.
Vakuutuslaitos toimittaa muutoksenhakulautakuntaan ne asiakirjat, jotka heillä on ollut käytettävissä, kun ovat asiaa ratkaisseet. Teidän ei siis tarvitse valituksen yhteydessä toimittaa samoja asiakirjoja uudestaan. Lisäksi valitus ja sen liitteet toimitetaan vakuutuslaitoksesta muutoksenhakulautakuntaan. Kun asia on ratkaistu muutoksenhakulautakunnassa, kaikki asiakirjat palautetaan arkistoitavaksi vakuutuslaitokseen. Lisätietoja asiakirjojen julkisuudesta sekä tietopyynnön tekemisestä asiakirjajulkisuuskuvauksesta.
Lautakunta käsittelee henkilötietojanne lakisääteisten velvollisuuksien noudattamiseksi. Henkilöstöllä on ohjeet henkilötietojen turvallisesta käsittelystä, lisäksi henkilötiedot on suojattu teknisesti esimerkiksi käyttöoikeuksin. Tarkemmin henkilötietojen käsittelystä on kerrottu ratkaisutoiminnan tietosuojaselosteessa, jonka löydätte Tietosuoja-kohdasta.
Päivitetty 2.12.2024
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta
Sähköposti: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Salattujen sähköpostien lähettäminen: https://sr.edelkey.net/encrypt
Postiosoite: PL 10, 00581 Helsinki
Puhelin: 09 228 5050 (arkisin klo 9-12)