Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta
Sähköposti: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Salattujen sähköpostien lähettäminen: https://sr.edelkey.net/encrypt
Postiosoite: PL 10, 00581 Helsinki
Puhelin: 09 228 5050 (arkisin klo 9-12)
EU:n tietosuoja-asetus: artiklat 12, 13, 14 ja 30
Laatimispäivä 25.5.2018
Päivitetty 12.9.2022
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta
Y-tunnus: 0457895-0
Osoite: PL 10, 00581 Helsinki
Puhelin: 09 228 5050
Sähköposti: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Mari Valakari
Osoite: PL 10, 00581 Helsinki
Puhelin: 09 228 5050
Sähköposti: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Hallintodiaarin rekisteri
Hallintodiaarin rekisterin tietojen käsittelyn tarkoituksena on hallintoasioiden käsittely. Hallintodiaari sisältää vireillä olevat sekä ratkaistut hakemusasiat.
Henkilötietojen käsittely pohjautuu lakisääteisen (laki tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta 1316/2010) velvoitteen noudattamiseen.
Muutoksenhakulautakunta on ensimmäisen asteen muutoksenhakuelin, joka käsittelee työtapaturma- ja ammattitautilainsäädännön ja muun lakisääteisen tapaturmavakuutuksen piiriin kuuluvia valitusasioita. Tämä laissa säädetty tehtävä tarkoittaa, että henkilötietojen käsittely on tarpeen myös lautakunnalle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi.
Rekisteröityjä ovat ne henkilöt, jotka ovat lähettäneet lautakuntaan käsiteltäväksi hakemusasian.
Hallintodiaarin rekisterin henkilötietoryhmät (tiedot asianosaisjulkisia):
• asianumero
• hakijan nimi
• henkilötunnus
• mahdollisen asiamiehen tai edunvalvojan nimi ja yhteystiedot
• tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan käsittelijän nimi
• mahdollinen samaan hakijaan liittyvä muutoksenhakuasian asianumero
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan saapuneet hakemusasiat. Pääsääntöisesti hakemusasioissa tiedot saadaan suoraan rekisteröidyltä itseltään tai hänen asiamiehensä tai edunvalvojansa toimittamista tiedoista.
Tietoja luovutetaan asianosaiselle. Muilta edellytetään asianosaisen antamaa valtakirjaa.
Tietoja voidaan pyynnöstä luovuttaa vakuutusoikeudelle, jolla on oikeus saada asiakirjoja lautakunnasta päätöksentekoprosessiaan varten.
Henkilötietoja voidaan luovuttaa lakisääteisissä tapauksissa viranomaisille, kuten eduskunnan oikeusasiamiehelle ja tietosuojavaltuutetun toimistolle.
Tietoja ei siirretä EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Kaikkia rekisterin aineistoa käsitteleviä henkilöitä sitoo vaitiolovelvollisuus.
Rekisterin sisältämä aineisto on suojattu teknisesti ja organisatorisesti esimerkiksi alla olevin keinoin:
• käsittelyn ohjeistus
• laitteistojen suojaus
• käyttäjien tunnistus ja käyttöoikeuksien hallinta
• käyttötapahtumien eli lokitietojen rekisteröinti
• tiedonsiirtokanavien suojaus
• kulunvalvonta
Rekisteriin kuuluvat henkilötiedot säilytetään toistaiseksi.
Rekisteröity voi käyttää oikeuksiaan lähettämällä kirjallisen pyynnön lautakuntaan. Pyyntö lähetetään:
• sähköpostitse osoitteeseen tl(at)tapaturmalautakunta.fi tai
• postitse osoitteeseen Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta, PL 10, 00581 Helsinki
Sähköpostiviesti suositellaan lähetettävän salattuna. Ohje salatun sähköpostin lähettämiseen löytyy lautakunnan internetsivuilta kohdasta Yhteystiedot. Pyyntöihin vastataan kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta.
Lautakunnan on kyettävä tunnistamaan oikeuttaan käyttävä henkilö. Tämän vuoksi pyynnössä tulee esittää seuraavat tunnistetiedot:
• nimi
• osoite
• puhelinnumero
• henkilötunnus
• asianumero
1. Oikeus saada pääsy tietoihin
Rekisteröidyllä on oikeus saada tietää, mitä häntä koskevia henkilötietoja rekistereihin on tallennettu. Hänellä on oikeus pyytää jäljennöstä omista tiedoistaan.
2. Oikeus tietojen oikaisemiseen
Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että lautakunta oikaisee häntä koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot tai täydentää puutteellisia henkilötietoja.
3. Oikeus poistaa tiedot (”oikeus tulla unohdetuksi”)
Oikeutta tulla unohdetuksi ei sovelleta, koska lautakunta käsittelee henkilötietoja lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Muutoksenhakulautakunta on ensimmäisen asteen muutoksenhakuelin, joka käsittelee työtapaturma- ja ammattitautilainsäädännön ja muun lakisääteisen tapaturmavakuutuksen piiriin kuuluvia valitusasioita. Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan toiminta perustuu lakiin 1316/2010.
4. Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
Oikeutta tietojen siirtämisestä järjestelmästä toiseen ei sovelleta, koska henkilötietojen käsittely ei perustu suostumukseen tai sopimukseen.
5. Oikeus käsittelyn rajoittamiseen
Käsittelyä rajoitetaan rekisteröidyltä saadun kirjallisen ilmoituksen perusteella, jos käsittelyn jatkamiseksi ei ole rajoittamisen ylimenevää perustetta. Pyyntöön on kirjattava, millä perusteella käsittelyn rajoittamista pyydetään ja mahdollisuuksien mukaan se, mihin asti käsittelyä pyydetään rajoittamaan.
6. Oikeus vastustaa automaattista päätöksentekoa ja profilointia
Lautakunta ei suorita automaattista päätöksentekoa tai käytä henkilötietoja profilointiin tai suoramarkkinointiin.
7. Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä (”kielto-oikeus”)
Oikeutta vastustaa käsittelyä ei sovelleta, koska lautakunta käsittelee rekisteröityjen henkilötietoja lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi ja julkisen vallan käyttämiseksi.
8. Oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos rekisteröity katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan EU:n tietosuoja-asetusta.
Jotta lautakunta pystyy suorittamaan laissa säädettyä (1316/2010) tehtäväänsä eli ratkaisemaan hallintoasian, on rekisteröidyn toimitettava tarvittavat tiedot.
11.7.2023
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta
Sähköposti: tl(at)tapaturmalautakunta.fi
Salattujen sähköpostien lähettäminen: https://sr.edelkey.net/encrypt
Postiosoite: PL 10, 00581 Helsinki
Puhelin: 09 228 5050 (arkisin klo 9-12)